Reclame

June 7, 2018

Van de week dacht ik zomaar: Zou het armoe troef zijn bij de Frogers? Ik kon het mij eigenlijk niet voorstellen. Natascha beunt regelmatig wat bij met een of ander huilprogramma, waarbij ze huwelijken redt, buren weer bij elkaar brengt  of zielige kindjes omarmt. Daar kan geen psycholoog tegenop. Dat moet toch wat opleveren zou je zeggen. Waarom kom ik die man van haar dan tegen in zo’n irritante brillenreclame? Ik was net blij eindelijk af te zijn van Jan Smit met zijn Pearl jingle en nou word ik iedere avond geconfronteerd op een kopie van die reclame van een zo mogelijk nog beroerdere kwaliteit. Zo gauw ik mij voor de TV heb gepositioneerd om het journaal te bekijken (ook al een programma waar je niet vrolijk van wordt) komt Froger voorbij joelen op zoek naar een bril om die te vinden met de kreet ‘briljant’ en een geil knipoogje toe naar de verkoopster. Zou die man niet doorhebben dat hij inmiddels tot de categorie ‘dirty old man’ behoort? Kan me niet voorstellen dat er een vrouw is die denkt: ‘oohh Renéeee… bij het zien van die ongein.

 

Nou ja, misschien is hij die Toppers zat en is die reclame de belangrijkste bron van inkomsten. Dat zou een reden kunnen zijn. Uit artistiek oogpunt kan hij er niet aan begonnen zijn, of hij heeft wel een heel slechte adviseur. 

Ik ben geen doorsnee reclamekijker. Vind reclame slecht die anderen waarderen en andersom. Die met Adelheid Roosen: ‘We gaan dood…. Allemaal’,  vond ik fantastisch. Maar hij kreeg wel de Loden Loekie. Volkomen onterecht naar mijn idee. Die reclame maakte duidelijk dat doodgaan bespreekbaar is en je beter van te voren iets kunt regelen dan achteraf als nabestaanden spijt hebben van hoe het gelopen is. Een reclame waar ik mij mateloos aan ergerde was die van de ‘verzekering voor hoger opgeleiden’. Begreep ik niks van. Alsof je een andere deuk in je auto rijdt als advocaat dan als loodgieter. Of minder kans hebt op ziek worden met een VWO diploma dan met een VMBO diploma. Maar die is van de buis verdwenen begreep ik. Mocht niet meer. Terecht. De leukste blijft die àndere brillenreclame. Dat jongetje dat de auto van zijn vader in elkaar ramt door de verkeerde afstandsbediening. Daar krijg ik ieder keer weer zo’n ‘oh ja’ gevoel bij. Dat zou mij kunnen gebeuren. Ware het niet dat ik geen garage heb. Gelukkig maar. 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload